Google+

Κυριακή, 17 Μαρτίου 2013

Arduino & Processing HCI

Άλλη μια ωραία ιδέα για χρήση του Arduino ως μέσο διάδρασης ανθρώπου και υπολογιστή (HCI), με τη βοήθεια και της processing, είναι αυτή που παρουσιάζει ο LuckyLarry.

Πρόκειται για τη χρήση ενός αισθητήτα ultrasonic sonar όπου μετράται η απόσταση και εξάγεται ως τιμή μέσω της σειριακής. Αυτή η τιμή της απόστασης χρησιμοποιείται ως είσοδος στην processing η οποία αντίστοιχα αναπαράγει μουσική ήχους (συγκεκριμένα νότες πιάνου).

Η συνδεσμολογία του Arduino με τον αισθητήρα απλή:

Έγινε χρήση της βιβλιοθήκης arduino-new-ping που διορθώνει πολλά από τα πρόβληματα που παρουσιάζουν κάποιοι άλλοι μέθοδοι κώδικα όπως πχ η καθυστέρηση (~1s) στην ανάγνωση τιμών.

#include "newping.h"

#define TRIGGER_PIN  12  // Arduino pin tied to trigger pin on the ultrasonic sensor.
#define ECHO_PIN     11  // Arduino pin tied to echo pin on the ultrasonic sensor.
#define MAX_DISTANCE 50 // Maximum distance we want to ping for (in centimeters). Maximum sensor distance is rated at 400-500cm.

NewPing sonar(TRIGGER_PIN, ECHO_PIN, MAX_DISTANCE); // NewPing setup of pins and maximum distance.

//setup
void setup() {  
  Serial.begin(9600);                           // start the serial port
} 

// execute
void loop() {
  delay(250);                      // Wait 50ms between pings (about 20 pings/sec). 29ms should be the shortest delay between pings.
  unsigned int uS = sonar.ping(); // Send ping, get ping time in microseconds (uS).
  if ( uS / US_ROUNDTRIP_CM > 0)  // send only values >0
  {
  Serial.println(uS / US_ROUNDTRIP_CM); // Convert ping time to distance and print result (0 = outside set distance range, no ping echo)
  }
}

Στον υπολογιστή, εκτελούμε σε processing τον παρακάτω κώδικα που ουσιαστικά "διαβάζει" τη θύρα serial/usb (που έχει συνδεθεί το Arduino) και μέσω της βιβλιοθήκης minim αναπαράγονται μουσικές νότες (freesound.org) ανάλογα με αυτήν την τιμή:


import processing.serial.*;                // import serial library so we can read the serial port
import ddf.minim.*; 

// define the serial port
Serial myPort;          

// define minim variables:
// here we say that variable A is an audiosample etc...
Minim minim;
AudioSample GSharp;
AudioSample A;
AudioSample Bb;
AudioSample B;
AudioSample C;
AudioSample CSharp;
AudioSample D;
AudioSample Eb;
AudioSample E;
AudioSample F;
AudioSample FSharp;
AudioSample G;

// setup
void setup () {

  // set up the variables, loading in the sound files from your project folder
  // which should be the same place as where you save this sketch
  // details on using minim and audioSample are here: http://code.compartmental.net/tools/minim/manual-audiosample/
  minim = new Minim(this);
  GSharp = minim.loadSample("GSharp.wav", 2048);
  A = minim.loadSample("A.wav", 2048);
  Bb = minim.loadSample("Bb.wav", 2048);
  B = minim.loadSample("B.wav", 2048);
  C = minim.loadSample("C.wav", 2048);
  CSharp = minim.loadSample("CSharp.wav", 2048);
  D = minim.loadSample("D.wav", 2048);
  Eb = minim.loadSample("Eb.wav", 2048);
  E = minim.loadSample("E.wav", 2048);
  F = minim.loadSample("F.wav", 2048);
  FSharp = minim.loadSample("FSharp.wav", 2048);
  G = minim.loadSample("G.wav", 2048);

  // List serial ports, saves us trying to figure out which COM we're using.
  println(Serial.list());
  // Open the active port - providing you've only got one sending serial data (which you should)
  myPort = new Serial(this, Serial.list()[1], 9600);
  // don’t read the serial buffer until we see a new line - this is genius and simple compared with my last efforts
  myPort.bufferUntil('\n');
}

void draw() {
  // we need to declare the draw function even though we're not using it!!
}

void serialEvent (Serial myPort) {
  // get the string from the serial buffer - gets all chars until the next line break...
  String bufferString = myPort.readStringUntil('\n');

  if (bufferString != null) {
    // get rid of any whitespace - sometimes the serial buffer can have blanks etc.. in the string
    bufferString = trim(bufferString);
    // convert the value to an int - we're only sending numbers over the serial port so parsing it to an int shouldn't ever be an issue.
    float inByte = float(bufferString);
    int pulse = int(bufferString);         // declare a variable to hold our value.
    println(pulse);                        // for debug print the value so we can check it.

    // remember that our pulse is in CM so if its less than 5cm then do this etc... else do this... else do this.. for as many sound samples
    if ( pulse < 5 ) {
      GSharp.trigger();
      delay(25);
    }
    else if ( pulse < 8 ) {
      A.trigger();
      delay(25);
    }
    else if ( pulse < 11 ) {
      Bb.trigger();
      delay(25);
    }
    else if ( pulse < 14 ) {
      B.trigger();
      delay(25);
    }
    else if ( pulse < 17 ) {
      C.trigger();
      delay(25);
    }
    else if ( pulse < 20 ) {
      CSharp.trigger();
      delay(25);
    }
    else if ( pulse < 23 )  {
      D.trigger();
      delay(25);
    }
    else if ( pulse < 26 ) {
      Eb.trigger();
      delay(25);
    }
    else if ( pulse < 29 ) {
      E.trigger();
      delay(25);
    }
    else if ( pulse < 32 ) {
      F.trigger();
      delay(25);
    }
    else if ( pulse < 35 ) {
      FSharp.trigger();
      delay(25);
    }
    else if ( pulse < 38 ) {
      G.trigger();
      delay(25);
    }
    else if ( pulse > 50 ) {
      // if the distance is greater than 50cm then play nothing
    }

  } // end if there's a value in the serial bufferstring

}   // end void serialevent()

void stop(){
  minim.stop();
  super.stop();
}

Κατεβάστε τον κώδικα (arduino+processing+sound files) δείτε κι ένα βίντεο:

Καλή επιτυχία!

3 σχόλια:

  1. Φίλε μου ξέρεις που μπορώ να βρώ το Arduino Uno στην Ελλάδα? Τα μεταφορικά από εξωτερικό είναι σχεδόν όσο η τιμή του και θα προτιμούσα να τα αποφύγω. Ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  3. Whats Up Are Using Wordpress For Your Blog Platform? I'm New To The Blog World But I'm Trying To Get Started And Set Up My Own. Do You Require Any Coding Expertise To Make Your Own Blog? Any Help Would Be Really Appreciated! taruhan bola kita

    ΑπάντησηΔιαγραφή